4 Redenen waarom jij als ondernemer wilt bloggen

1. Zoekmachines houden van blogs

Blogs worden vaak beter in zoekmachines gevonden dan websites! Zelfs zonder na te denken over het strategisch gebruiken van ‘keywords’ doe je dit als je een blog schrijft. Hoe vaak heb ik op deze pagina het woord blog al gebruikt? Precies! Op een blog schrijf je per bericht over één onderwerp, hierdoor gebruik je automatisch bepaalde woorden vrij vaak!
Zonder enige kennis van zoekmachine optimalisatie ben je dus al goed bezig. Je kunt natuurlijk een stapje verder gaan. Doordat het woord blog zo vaak op deze pagina voorkomt, is de kans al groot dat Google denkt: “Hé, mensen die geïnteresseerd zijn in blog of bloggen, willen hier misschien wel kijken”. Google is dol op links. Hoe interessanter jouw artikel, hoe groter de kans dat iemand er naar linkt. Je kunt ook links plaatsen. Zelf vind ik “Bloggen is dood, lang leve de blog” van Guido Makor bijvoorbeeld erg interessant.

2. Jij bent de expert

Op internet is iedereen expert. Niet veel ondernemers zullen op hun LinkedIn profiel hebben staan: “LinkedIn trainer met zeer beperkte kennis van LinkedIn en andere social media”. Hoe weten je potentiële klanten nou wie echt de expertise in huis heeft? Simpel! Degene die deze expertise toont. En waar nu beter je expertise tonen dan op je blog. Je blog is je visitekaartje, etalage en reclame in één!

Vergelijk twee fietsenmakers. Ze hebben allebei de klok horen luiden (maar weten ze ook waar de klepel hangt?). De één schrijft iedere week een ‘artikel’ op zijn blog waarin hij feitelijk één van zijn producten aanprijst.
De ander plaatst de ene week een YouTube instructiefilmpje om je band te plakken.

Tip (1) laat dit filmpje niet aan je kinderen zien.
Tip (2) zet je geluid uit of heel zacht.

De week daarna schrijft hij: “10 punten om op te letten bij het kopen van een nieuwe fiets”. In een volgende blog legt hij met duidelijk plaatjes de belangrijkste verkeersregels uit aan kinderen.

Beide fietsenmakers heb ik leren kennen doordat zij met hun blog onder mijn aandacht kwamen toen ik in Google zocht naar een fietsenmaker. Welke fietsenmaker denk je dat ik het aardigst vind? Welke zal ik het snelst vertrouwen? Kortom, waar ga ik heen als ik geen zin heb mijn band te plakken? Know, Like & Trust zijn drie belangrijke factoren bij het vinden en binden van klanten. Een blog is een ideale manier om hier aan te werken.

3. Je website groeit door je blog

Wie het geheim achter ‘search engine rankings’ ontdekt wordt miljonair. In de tussentijd doe ik het met de stukjes en beetjes die we inmiddels veilig voor waar aan kunnen nemen. Zo doen zoekmachines van tijd tot tijd de ronde. Sites waar sinds de laatste ronde niks aan is veranderd droppen in de ranglijst.
Integreer daarom je blog in je website. Geef je blog geen apart domein. Door je blog in je website te integreren groeit je website met iedere post die je schrijft. Er is voor de zoekmachines elke keer wat nieuws te vinden. Zorg er verder voor dat er content op je site staat, die mensen gewoonweg graag willen delen. Met ‘share buttons’ voor bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, Email, Reddit and StumbleUpon maak je het je lezers makkelijk om met één muisklik je blog te delen!

4. Je blog als aas

Ik heb het niet over een troefkaart. Je blog is natuurlijk wel één van je grote troefkaarten juist omdat het ook lokaas is. Uiteindelijk wil je toch meer klanten nietwaar. Je kunt reclame maken voor de nieuwste hardloopschoenen die je net voor Sinterklaas in de verkoop gooit. Je kunt ook een geweldig verslag met foto’s schrijven van de Rode Neuzen Race. Helemaal als jij sponsor was in dit evenement dat geld inzamelde voor Cliniclowns!
Filmpjes doen het ook altijd goed. Helemaal als de YouTube filmpjes duidelijke instructies geven of bijvoorbeeld erg grappig zijn. Grote kans dat ze gedeeld worden: groter publiek voor jouw bedrijf.

En nu jij!

Stap één: deel deze blogpost  🙂  Stap twee: aan de slag met je eigen blog. Vandaag!
Blog je al? Deel dan hieronder de link naar je meest effectieve blogpost met een korte toelichting. Ik ben benieuwd!

Over Petra Fisher | The LinkedIn Addict

Petra Fisher [@PetraFisher] is a speaker, trainer and coach with a strong focus on Corporate LinkedIn Training, Executive LinkedIn Coaching and Social Media Marketing. Wannabe Nerd | Train the Trainer | Allround Happy Person | @linkedinADDICT | Amsterdam | Australia | USA | Skype · http://petrafisher.com
Dit bericht werd geplaatst in Bloggen, Quick tips, Social Media Marketing en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op 4 Redenen waarom jij als ondernemer wilt bloggen

  1. Tip 2 waarin je laat zien dat je de expert bent, vind ik super; vooral het filmpje van de fietsenmaker is overduidelijk en leuk! Wat geef jij van waarde aan je klant kado?

    • Petra Fisher zegt:

      Goede vraag Marietta! Als iemand met mij linkt op LInkedIn dan kijk ik altijd even naar het profiel en stuur een mailtje met wat snel te implementeren tips. Ook als ik zelf een verzoek doe om te linken, zet ik waar mogelijk in de PS alvast een tip. Ben benieuwd wat andere ondernemers aan klanten cadeau geven?

  2. Guido Makor zegt:

    Ik zie het al: die workshop kun jij ook heel goed zelf geven… 😉

Reageren:

