Mini cursus zoekmachine optimalisatie (SEO) deel 1

SEO Search Engine OptimisationJe bestaande site of blog aanpassen om sneller door zoekmachines gevonden te worden schrikt vaak af. Dat is toch hardstikke veel werk? Gelukkig valt dat mee. Hieronder je actieplan: in 7 stappen naar een meer zoekmachine vriendelijke site. Voer de 7 stappen uit op de belangrijkste pagina van je website of blog, dat neemt niet veel tijd. Doe een andere dag de op één na belangrijkse pagina van je site of blog. Herhaal zo vaak als nodig.

#1 Vind je zoekwoorden ‘keywords’

Stel een lijst van woorden samen die relevant zijn voor jouw bedrijf. In mijn geval zijn dat woorden als LinkedIn, LinkedIn Coaching, LinkedIn Training, Bloggen, Twitter, Social Media Marketing enzovoorts. Bedenk wat de meest waarschijnlijke woorden zijn waar mensen op zoeken als ze jouw bedrijf nog niet kennen, maar wel nodig hebben. Kies dan 3-5 woorden die goed in de tekst van één pagina van je site of blog passen.

#2 Keywords in je pagina titel

De pagina titel is een van de meest belangrijke elementen die Google en andere zoekmachines evalueren om te bepalen waar de website over gaat. Zorg dat je belangrijkste keyword in je titel voorkomt en hou je titel kort en krachtig.

#3 Gebruik keywords in je pagina URL

Google en andere zoekmachines gebruiken ook de tekst van je pagina URL om te bepalen wat de inhoud van je site of blog is. Gebruik keywords in de URL van elke pagina en subpagina. Zie al voorbeeld de subpagina’s in het menu van LinkedIn.

#4 Gebruik keywords in de meta data

De pagina meta-data (pagina omschrijving en keywords) is niet meer zo belangrijk voor zoekresultaten als voorheen, maar telt nog steeds mee. Doe je voordeel met de meta-data door je keywords hier te gebruiken. Houd de omschrijving wel leesbaar voor mensen (schrijf niet uitsluitend voor crawlers) en wees logisch in je keus van keywords.

#5 Zet keywords in je H1 en H2 tekst

De H1 tekst is meestal de titel van een artikel. Tussenkoppen in je artikel maak je H2. Google en kleinere zoekmachines zien dit en hechten extra waarde aan de woorden in de H1 en H2 tekst: zorg dat je keywords hier staan. In dit artikel zijn de tussenkopjes H2 en staat in zes van de zeven kopjes het woord ‘keyword’.

#6 Gebruik keywords op je pagina

Hoe vaker je keywords op je pagina voorkomen, hoe meer belang zoekmachines aan deze woorden hechten. Houd je tekst wel leesbaar. Experts zeggen dat je keywords minimaal 4-6 keer op een pagina moeten voorkomen. Ik zou zeggen kijk hoe vaak je ze kwijt kunt zonder dat je tekst onnatuurlijk leest.

#7 Monitor je ranking

Geef de zoekmachines een moment om hun ding te doen (een paar dagen). Als je vindt dat de zoekmachine genoeg tijd heeft gehad check hoe je hoog je tevoorschijn komt in de zoekresultaten. Blijf checken elke keer dat je weer een (sub)pagina onder handen hebt genomen.

Advertenties

Over Petra Fisher | The LinkedIn Addict

Petra Fisher [@PetraFisher] is a speaker, trainer and coach with a strong focus on Corporate LinkedIn Training, Executive LinkedIn Coaching and Social Media Marketing. Wannabe Nerd | Train the Trainer | Allround Happy Person | @linkedinADDICT | Amsterdam | Australia | USA | Skype · http://petrafisher.com
Dit bericht werd geplaatst in SEO, Social Media Marketing en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Mini cursus zoekmachine optimalisatie (SEO) deel 1

  1. Pingback: 6 Stappen om een PDF te optimaliseren voor zoekmachines | Top Of Mind with LinkedIn, Blogging & Twitter

  2. Goede seo is een van de belangrijkste factoren om uw website een succes te laten worden. Indien men dit niet zelf kan is het zeer zeker aan te raden om dit uit te besteden. Persoonlijk ben ik niet van de geautomatiseerde programma’s.

    Keep it real and human zeg ik altijd, dan ziet het er veel natuurlijker uit en heb je minder kans om gestraft te worden door Google en andere zoekmachines.

    • Petra Fisher zegt:

      Dank voor je feedback. Helemaal mee eens om het “real and human” houden. Sterker nog, ik wist dan weer niet eens dat je ook je SEO door geautomatiseerde programma’s kunt laten optimaliseren. Geloof dat ik het ook niet wil weten! 🙂

Reageren:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s