6 Stappen om een PDF te optimaliseren voor zoekmachines

PDFWie heeft er tegenwoordig nou geen PDF ergens op zijn site hangen? Case studies, fact sheets, brochures, tips, workshops programma’s… Is het dan niet mooi als dit PDF optimaal door zoekmachines wordt gevonden en geïndexeerd? Hieronder 6 stappen om dit te bereiken. De volgende keer dat jij een PDF upload naar je site of blog, doe je er verstandig aan eerst onderstaande stappen te volgen.

Stap 1. Maak je document eerst in een tekstverwerker

Als je document oorspronkelijk gemaakt is in Word, Adobe Acrobat of een andere tekstverwerker, kunnen ‘crawlers’ het document lezen en de inhoud indexeren. Dit gezegd hebbende… soms werkt het niet. Check nadat je je document als PDF hebt opgeslagen of je tekst kunt selecteren en kopieëren. Als dit kan, kan de crawler je PDF ook lezen.

Stap 2. Volg de SEO ‘regels’ als je content schrijft

Optimaliseer je tekst zoals je ook met de overige content van je site doet. Gebruik keywords, H1 en H2 tags en vergeet niet je plaatjes een alt tag te geven. Ben je nog niet zo bekend met de SEO ‘regels’ lees dan eerst deel 1 van de minicursus zoekmachine optimalisatie.

Stap 3. Crawlers kunnen links lezen. Ook in een PDF!

Plaats links naar relevante pagina’s op je site op een logische manier in je document zodat je lezer in 1 klik naar je site kan. Dit is extra belangrijk als je PDF verspreid wordt via email of social netwerksites. Dit kan lezers naar je site brengen voor hun eerste bezoek!

Stap 4. Sla je bestand op als PDF met een relevante naam

Mijn LinkedIn profiel tips PDF heet bijvoorbeeld “LinkedIn to Succeed Cheatsheet”  Dit help je lezers om het PDF snel terug te vinden als zij het willen delen of opslaan om later mee aan de slag te gaan.

Stap 5. Vul de document eigenschappen in

Wat je in het titelveld invult komt in de zoekresultaten terecht. Bij auteur vul je je bedrijfsnaam in. Beschouw het onderwerpveld als een meta beschrijving. Vul bij ‘keywords’ belangrijke woorden in waar je op gevonden wilt worden.

Stap 6. Vind de meest popupaire pagina’s van je site

Publiceer je PDF op de pagina(‘s) die het vaakst bezocht worden. Grote kans dat ook de crawlers van zoekmachines hier het vaakst langs komen. Hoe makkelijker je PDF door crawlers gevonden wordt hoe sneller zoekmachines het zullen indexeren.

Eigenlijk best makkelijk toch? PDFs optimiliseren is een eenvoudige stap die je kan zetten om case studies, brochures, workshopprogramma’s, productbeschrijvingen en andere waardevolle content meer zoekmachine vriendelijk te maken.

» Ik ben nieuwsgierig welke content jij via PDF deelt. Plaats hieronder een korte omschrijving + de link! «

Advertenties

Over Petra Fisher | The LinkedIn Addict

Petra Fisher [@PetraFisher] is a speaker, trainer and coach with a strong focus on Corporate LinkedIn Training, Executive LinkedIn Coaching and Social Media Marketing. Wannabe Nerd | Train the Trainer | Allround Happy Person | @linkedinADDICT | Amsterdam | Australia | USA | Skype · http://petrafisher.com
Dit bericht werd geplaatst in Quick tips, SEO, Socialmedia Tips en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Reageren:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s